Övningar

Diskbråck – Övningar och träning

Vilka övningar och träning kan dämpa besvären av ett diskbråck?

Rehab i form av bra övningar finns för alla typer av diskbråck,Diskbråck övningar oavsett om det sitter i ländrygg, nacke eller bröstrygg. Har du råkat ut för ett diskbråck är det i de allra flesta fall viktigt att röra på sig. Att hitta en träning som fungerar för just din kropp och repetera denna regelbundet hjälper i många fall till att mildra värk och smärta.

Alan Mandell är en amerikansk kiropraktor som har hjälpt tusentals människor med ryggbesvär. Nedan kan du se ett par videos (engelskt tal) med övningsexempel men många fler finns att hitta här på youtube


Olika typer av övningar

Det finns flera olika områden att fokusera på: Styrke-, Balans-, Stretch-, Stabilitets- och Pulsövningar.

Här listar vi några av dem:

Balansövningar:

 

Balansbräda

Att stå på en balansbräda hjälper till att stärka rygg och ben vilket kan bidra till minskade besvär. Det kan även påskynda läkningen.

Balansboll

Övningar med balansboll (pilatesboll) stärker både mag- och ryggmuskulatur. Det hjälper läkningsprocessen och verkar förebyggande.

 

Stretching

Att stretcha är mycket gynnsamt både för värklindring och läkningsprocess. Se till att få med positioner så att rygg-, mag- och höftmuskulatur stretchas. Var alltid försiktig när du stretchar och undvik att pressa när det tar emot eller fortsätta trots smärta.

 

Stabilitet

 

Ryggresning

Lägg dig på mage med händerna mot pannan och handflatorna i marken. Spänn nedre delen av magen och lyft överkroppen i några sekunder men undvik att svanka. Återgå till ursprungsposition. Repetera.

 

Viktigt att du utför övningarna rätt!

Det sista du vill är att förvärra situationen. Därför är det viktigt att du tar hjälp av en expert som först får utvärdera din kropp och situation och sedan följer instruktionerna noga. Sluta med övningarna om du känner smärta.

Har besvären minskat är det även en god idé att utföra viss träning i förebyggande syfte.